JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Datatrafiken ökar men energiförbrukningen minskar

Energiförbrukning och koldioxidutsläpp i Sverige från IT-, medie- och konsumentelektronik minskar sedan 2010 trots kraftigt ökad datatrafik.

En av förklaringarna är att folk lämnat stora stationära persondatorer och tv-apparater och i stället använder mindre skärmar.

Resultaten kommer från forskningscentret Centre for Sustainable Communications (CESC) vid KTH.


Dag Lundén

– Det har funnits en form av förbannelse kring att ökad datavolym automatiskt innebär ökad energiförbrukning. Men nu ser vi en tydlig "decoupling", eller frikoppling på svenska, av kurvorna. Dataanvändningen ökar utan att de totala utsläppen gör det, säger Dag Lundén, en av forskarna bakom studien.

CESEC har undersökt den totala energiförbrukning och de koldioxidutsläpp som exempelvis datorer, tv-apparater, telefoner ger upphov till under sin livstid. Allt från produktion av hårdvara i andra länder till kringutrustning såsom basstationer, serverhallar och hela vägen till innehållet, själva användandet och återvinning är inräknat.

Den största enskilda CO2-posten i kalylen är tillverkningen av pc och tv för import till svenska konsumenter. Användningen i sig släpper ut mindre CO2 eftersom svensk elproduktion är ren.

Trenden skulle gälla även om Sverige hade en global energimix med mer kol och olja.

Studien bygger på uppmätta data till skillnad från många liknande studier som ofta bygger på extrapoleringar och antaganden. Forskarna har arbetat med studien i drygt ett år.

Forskarnas bedömning är att energiförbrukningen och koldioxidutsläppen kommer att fortsätta minska till åtminstone år 2020. Vad som händer efter det är svårt att bedöma på grund av den oerhört snabba utvecklingstakten inom it-sektorn.

En artikel baserad på studien är nominerad till ”Best Paper Award” vid konferensen ICT for Sustainability, som arrangeras i Amsterdam i denna vecka.

 

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)