JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Kontroversiell ingenjör dödförklarar lidar

Anthony Levandowski lanserar SAE-2-självkörning på landsväg för långtradare. Tekniken använder sex kameror – och ingen lidar – och har på egen hand redan kört San Francisco–New York.

Det var svårt för oss att välja en rubrik till den här nyheten. Det finns fyra anmärkningsvärda fakta som förtjänar platsen.

Tidningen Wired sätter sin rubrik på att den industrispionerianklagade Anthony Levandowski under nästa halvår tänker släppa en eftermarknadsprodukt för långtradare för självkörning på SAE-nivå 2.

Tidningen Electrek rubricerar på att Anthony Levandowski tycks ha blivit först med bragden att köra kust till kust över USA med självkörande bil. 

Anthony Levandowski har publicerat en film som dokumenterar resan, som skedde i en modifierad Toyota Prius och startade den 26 oktober vid Golden Gate-bron i San Francisco. Den slutade tre dagar senare 500 mil österut vid George Washington-bron på Manhattan.

Om det inte varit för att Anthony Levandowski tre gånger tagit över ratten för att svänga av för övernattning, skulle fordonet ha kunnat köra hela vägen på egen hand, hävdar han.

– Även om ingen hade funnits i bilen hade det fungerat, säger Anthony Levandowski.

Det är brittiska tidningen Guardian som intervjuat Anthony Levandowski. 

– Jag känner mig stolt över att vi har lyckats åstadkomma vad som i min ögon är en stor bedrift och en milstolpe för självkörning.

Det gick på det tredje försöket. De första två försöken ändade i Utah. I det första gav bilen upp i en doserad kurva under stark vind. I det andra blev ekipaget stoppat av polisen för att det körde långsammare än normal trafik.

Efter misslyckandena justerades algoritmerna. Men strikt talat skulle det inte ha behövts. För den funktion hans nya företag Pronto AI tänker lansera, SAE2, innebär att en människa kontinuerligt övervakar trafiken i förarstolen och ständigt är redo att omedelbart ta över. Fordonet behöver inte kunna klara allt på egen hand. 

Pronto kallar sin produkt för Copilot. Den stöder filföljning, filbyten, farthållning och collision avoidance. Alltså samma typ av självkörning som Tesla gör idag i sin funktion Autopilot, men för långtradare.

– Långtradarchaufförer har ett hårt jobb och vi tror att Copilot kan underlätta mycket för dem, reducera utmattning och samtidigt öka säkerheten.

Systemet är enbart till för att användas på landsväg där det slipper komplikationer som fotgängare, cyklister och mötande trafik. 

Pronto AI är inte ensamt om att utveckla självkörande långtradare. Konkurrenternas ambitionsnivå är ofta högre – att helt ta bort människan ur fordonet. Men om det säger Anthony Levandowski följande:

– Vi lovar inte att plocka ner månen.

Han tror nämligen inte att konkurrenterna kommer att lyckas i sina högtflygande planer. Han tror att självkörning på SAE-nivå 4 ligger många år bort i tiden

Det skulle vi ha kunnat använt som rubrik.

För om det stämmer finns det många dyra projekt därute som kommer att spricka. Det betyder att Waymo kommer att behålla en övervakare i förarsätet i sin robottaxitjänst länge till. Det betyder att Volvos SAE4-projekt Drive me-kommer att fortsätta att försenas. Det betyder att General Motors löfte om en robottaxitjänst nästa år inte kommer att infrias. 

Vi har valt att sätta rubriken på Pronto AI:s tekniska lösning. Han använder inte lidar. Det är en stor skräll.

Tidigare fanns det bara en ensam envis entreprenör, Elon Musk, som ansåg att lidar var ett dyrt villospår i utvecklingen av självkörande bilar. 

Nu är de två, och de är båda geniförklarade personligheter (och stolleförklarade, men det är en annan historia). Möjligheten blir nu plötsligt starkare att alla de pengar som just nu plöjs ner i lidar, lidaranalys och centimeterdetaljerade lidarkartor är bortkastade pengar.

Det som stoppar självkörande bilar är mjukvaran, inte sensorerna, enligt Anthony Levandowski. Inom mjukvara hävdar han att Pronto AI är ledande.

Anthony Levandowski kunde man annars tänka sig vara den siste att överge lidar. Han är geniförklarad just för sin kunnighet inom lidar. Han har flera gånger utvecklat lidarsystem och säkerligen en gång i tiden som säljare för lidarpionjären Velodyne många gånger talat sig varm över lidarns absoluta nödvändighet när det gäller självkörning. 

Idag är han kanske mest känd för anklagelsen om att ha kopierat Waymos lidarhemligheter när han hoppade av företaget för att starta eget. 

Jo, det var faktiskt Waymos hemligheter även om Anthony Levandowski hade haft en stor roll i utvecklingen och bland annat undertecknat sex av de patent som figurerade i tvisten. Vem vet – för honom kanske detta rättfärdigade att han kopierade med sig en hårddisk med lidarteknik, men så fungerar inte kapitalism. 

Rättstvisten fördes ovanför Anthony Levandowskis huvud, mellan Waymo och hans senare arbetsgivare Uber. Den ledde till en uppgörelse med ett skadestånd på dryga två miljarder kronor till Waymo.

Av rättegångsmaterialet framstår Anthony Levandowski inte bara som en teknikstjärna utan också som en skrupelfri person som bryter mot lagen, genar i kurvorna och konspirerar för att nå sina mål. 

Så hela denna artikel ska du förresten läsa med viss reservation. Ingen skulle bli mycket förvånad om till exempel hans berättelse om resan kust till kust skarvar en smula på sanningen i ett eller annat avseende.

Sedan rättegången har det varit tyst kring Anthony Levandowski, men nu dyker han alltså upp igen. Uber avbröt sin utveckling av självkörande lastbilar, men Anthony Levandowski sammankallade några gamla vänner och startade företaget Pronto AI med idén om att lansera användbar prisvärd självkörningsteknik som skulle kunna bringas att fungera idag, iställer för en visionär helautomatisk självkörning i en obestämd framtid.

Pronto AI:s produkt Copilot kostar 5000 dollar som eftermarknadsprodukt för långtradare. De enda sensorer den använder är sex stycken videokameror –  lågupplösta – som filmar trafikmiljön runt bilen. 

En dator bearbetar videosignalerna i två neuronnät. Det första identifierar vägmarkeringar, vägskyltar, hinder, och trafikanter på vägen och räknar ut deras hastigheter. Det andra nätet genererar rattutslag, gaspådrag och broms baserad på utdata från det första nätet.

En sjunde kamera övervakar övervakaren i förarsätet och ser till att hen inte släpper trafiken med blicken, inte pratar i mobil eller somnar.

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)