JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
onsdag 18 september 2019 VECKA 38

Under året har Fujitsu tagit tempen på de viktigaste drivkrafterna bakom utvecklingen av AI. I undersökningen framkommer det att fler än tre av fem chefer är villiga att låta AI:n ta beslut, under vissa förutsättningar.

Inte förvånande är tillit den klart viktigaste faktorn när beslutsfattare överväger att lämna över beslutsfattandet till artificiell intelligens.

Trots det anger 63 procent att de skulle känna sig trygga med AI-beslut, under förutsättning att de också får tillgång till resonemangen som ligger bakom besluten. Det framkommer i en rapport från Fujitsu, som bygger på intervjuer med 900 beslutsfattare från nio länder på stora och medelstora företag.

– Det framstår som att företagsledare har uppnått en överraskande hög nivå av tillit för AI-stött beslutsfattande. Det gäller framför allt inom områden där besluten har begränsad påverkan på människor – ett exempel är kvalitetskontroll inom tillverkning, säger David Gentle, global strategichef på Fujitsu i ett pressmeddelande.

De intervjuade kommer från Tyskland, Frankrike, Spanien, England, USA, Kina, Singapore, Australien och Japan. Deras verksamhetsområden spänner över ett stort område – från tillverkning, transport och hälsovård till finanssektorn och myndigheter.

Tydligt är att den individuella tilliten hos cheferna har en stark koppling till personliga data. Bland annat uppger 72 procent att de intervjuade att de känner oro för att deras personliga data kan utnyttjas av olika aktörer utan deras tillåtelse.

Här kan du läsa hela rapporten (PDF-länk).

MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)