Skriv ut

Ett batteri på 36,8 kWh, enväxlad elektrisk drivlina och förstärkt kaross – så erbjuder sig Volkswagen att uppgradera din VW Type 1 till framtiden. Räckvidden blir 20 mil – mer än väl för raggarrundan, enligt Volkswagen.

Vem vet – om du vill fortsätta cruisa i centrum med bubblan på helgen så kanske din kommunallag snart kräver att den är elektrisk?

Uppgraderingen till ”E-beetle” görs av en partner, tyska Eclassics i Renningen nära Stuttgart, medan VW levererar drivlinan och batterierna. Eller så kan du köpa satsen och göra jobbet själv.

E-beetle accelererar till 80 km/h på åtta sekunder och har  en toppfart på 150 km/h. Karossen och bromsarna förstärks på grund av den ökade prestandan och vikten – 1280 kg. 

Batteriet ligger i bottenplattan och består  av 14 stycken 2,6 kWh-moduler. Bilen kan snabbladdas i 150 km/h.(*)

Konverteringssatsen bygger på den drivlina som VW använder för sin stadsbil E-up. VW funderar över om det även skulle gå att använda MED (modular electric drive matrix), dess plattform för kommande elbilar 

VW arbetar med att ta fram motsvarande erbjudande för Folkabussen, VW Type 2. Och om intresse visar sig finnas kan också Porsche 356 komma ifråga för en uppgraderingssats.

VW är inte först med att konvertera bubblor till eldrift, men hobbyister brukar göra ett mindre ingrepp och inte byta ut drivlinan. Aston Martin och Jaguar erbjuder konverteringssatser sedan tidigare till sina egna klassiker.

VW kommer att berätta mer på Frankfurt Motor Show nästa vecka.

 

(*) En timmes laddning adderar 150 km i räckvidd – 150 km/h.